• Skydata

Parrot Anafi USA testausta

Saimme käsiimme uuden Parrot Anafi USA mallin ja suoritimme lyhyen testilennon. Testejä jatketaan maanantaina, mutta halusimme jo nyt julkistaa hieman kokemuksiamme uudesta USA mallin laitteesta.

Kantomatka


Useista yrityksistä huolimatta, emme ole edelleen saaneet mistään virallista tietoa USA mallin signaalitekniikasta. Anafi malleissa on aikaisemmin käytetty Wifi signalointia, joka luonnollisesti on teholtaan rajoitettu aika matalaksi ja kantomatka on tästä syystä hyvinkin lyhyt. Esimerkiksi Anafi Thermal mallissa, kantomatka vapaassa tilassa useiden eri testien perusteella on ollut max 500 metriä, joka ei mielestämme ole kyllä nykyaikaiselle dronelle riittävä kantomatka. Kun tähän yhtälöön lisää ympäristön vaikutukset eli rakennukset, puuston ja muiden laitteiden häiriövaikutukset, kantomatka kaupunkiympäristössä voi olla vain muutamia satoja metrejä.


Verrattaessa Anafi mallien kantomatkaa esimerkiksi DJI tai Autel malleihin, puhutaan käytännössä noin 10 kertaa lyhyemmästä kantamasta, joka on kovinkin merkittävä asia erityisesti kun muistaa mihin käyttötarkoitukseen esimerkiksi Parrot Anafi USA on tarkoitettu.


Perjantaisen kantomatkatestin perusteella, Anafi USA mallin kantomatka on merkittävästi parempi, ollen vapaassa tilassa noin kilometrin. Tämäkään ei tosin ole kovinkaan pitkä huomioiden jälleen kilpailijoidensa kantomatkat ja sen tosiasian, että todennäköisesti kaupunkiympäristössä kantomatka putoaa varmasti sinne 200-300 metrin tietämille. Vastaavasti luonnossa lennettäessä, avoimelta paikalta lentoonlähtö ja dronen lentäminen puurajan ylle / taakse vaikuttaa varmasti tuohon kilometrin kantamaan.


Tältä osin valitettavasti, Parrotin kantomatka ei mielestämme ole riittävä, eikä varsinkaan vaikeassa ympäristössä. Siksi onkin ihmeteltävä, miten muut valmistajat pystyvät tarjoamaan merkittävästi pidemmän kantaman? Esimerkiksi DJI Mavic 2 Enterprise Dualilla teimme testin merellä ja saavutimme yli 5 km kantomatkan signaalin pysyessä edelleen hyvänä. Tämän pidemmälle emme lentäneet, koska paluulento tapahtui vastatuuleen ja akunkesto oli jo aikamoinen kysymysmerkki.


Vastaavasti Autel Evo II Dual mallilla tehty testi, osoitti että Autelin kantomatka on sekin yli 5 km vapaassa, esteettömässä tilanteessa ja jopa kilometrejä kaupunkiympäristössä.

USA mallin aplikaatio ei ole muuttunut


Anafi USA mallin ohjelma on täysin sama, mitä käytetään muissakin Anafi malleissa, erityisesti siis Anafi Thermal mallissa, joka perusmalleihin verrattuna on tietysti varustettu FLIR pohjaisella lämpökameralla. Käytännössä sama ohjelma ilman lämpökameraominaisuuksia on käytössä kaikissa Anafi malleissa.


Parrotin FreeFlight 6 ohjelma on hyvin monipuolinen ja mahdollistaa uskomattoman yksityiskohtaiset säädöt. Vaikka monipuolinen ohjelma on toki hyvä asia yleisesti ottaen, henkilökohtaisesti pidän sitä jopa liian monipuolisena, sillä kymmenet erilaiset asetukset vaativat ajallisesti paljon paneutumista, jotta eri toiminnallisuudet ja niihin vaikuttavat säädöt avautuvat kunnolla.


Kun ajatellaan tällaisen mallin käyttäjäryhmää, siis eri viranomaisia kuten Pelastuslaitokset, Poliisi, Rajavartiolaitos ja Puolustusvoimat, käyttäjäkunta on hyvin heterogeenistä ja osaamistaso sekä paneutuminen laitteiden käyttöön on monesti rajallista. Tämä huomioiden, olisi toivottavaa, että Anafin aplikaatio olisi jotenkin vaikka jaettu kahteen eri käyttötilaan, joista toisessa voisi olla selkeästi rajoitetut mahdollisuudet tehdä erilaisia säätöjä.

Vaatii alussa omia säätöjä


Käyttöönotettaessa, siitä huolimatta että esiasetettuja lentotiloja on muistaakseni neljä, emme suoralta kädeltä löytäneet yhtäkään lentotilaa, jossa laitteen ohjaukseen vaikuttavat toiminnot olisivat suoraan toimivia. Joko liikkeet olivat kuin hidastettuja, lentonopeus hidas ja laite reagoi ohjaukseen lähes kuin viiveellä tai toisinpäin. Tässä yhteydessä on toki painotettava, että laitteen todella monipuoliset säädöt mahdollistavat kattavan säädettävyyden myös lennettävyyden osalta, mutta pointti tässä onkin se, että suoraan ns. pakasta vedettynä, laite vaatii pilotilta omakohtaisia säätöjä, jotta lennettävyys saadaan halutunlaiseksi.


Vain 2-akselinen gimbaali


Anafi USA mallin kameravakautusjärjestelmä on ihme kyllä vain 2-akselinen. Käytännössä 3-akselisia gimbaaleja on käytetty jo 10 vuotta, joten Anafi USA mallin kameravakautus ei vastaa tältä osin kilpailijoitaan. Tämä vaikuttaa myös erityisesti 32x zoomauksessa kameran liikkeeseen siten että ohjelmisto hidastaa liikettä tarkoituksella, jolloin nopeat kameraliikkeet zoomia käytettäessä evät ole mahdollisia.

Radio-ohjain on lelu


Yksi asia mikä ei ole muuttunut sitten ensimmäisen Anafi mallin on radio-ohjain. Ohjain on suoraan sanoen surkean lelumainen. Kameran tilt-kulmaa säädetään kummallisilla siiveke-napeilla, ohjain on pieni, liukas ja vaikea pitää käsissä. Lisäksi älypuhelimen kiinnitysmekanismi on jopa vaarallinen. Kun puhelimen kiinnittää hahloon, se ei pysty vakuuttavasti paikoillaan. Puhelin valahtaa helposti alaosastaan pois kiinnityksestä ja pahimmassa tapauksessa näin tehdessään, putoaa ohjainsauvojen päälle ja joissain lentotilanteissa saattaa aiheuttaa onnettomuuden.

Yleinen ulkonäkö ja tuntuma


Vaikka toistaiseksi emme ole päässeet tuulisten ilmojen takia testaamaan USA mallia oikeastaan muutamaa peruslentoa lukuunottamatta kunnolla, olemme toki saaneet kädestä pitäen kokemuksen laitteen ulkoisista ominaisuuksista ja laadusta. USA mallin runko eroaa aikaisemmista Anafi malleista, ollen hieman kulmikkaampi ja selkeästi mielestäni laadukkaampi ja piirun verran suurempi ja painavampi.


Potkurit ovat myös selkeästi tuhdimmat, vaikkakin edelleen pienet ja lähes lelukopterimaiset verrattuna kilpailijoihinsa. Lisäksi potkureissa on toinen sivu sahalaidoitettu, todennäköisesti vaimentamaan ääntä. Vaikka potkurit ovat lelumaisia, on ne selkeästi valittu laitteeseen tarkoituksella ja toimivat käytännössä hyvin.


Parrot Anafi sarjan kaikki laitteet vaikuttavat hyvin muovisilta, mutta USA mallissa on mielestämme käytetty nyt eri muovia ja runko on jollain tavalla ammattimaisempi ja väritykseltaan mattamaisempi. Runkomekanismi toimii samalla tavalla kuin aikaisemminkin eli moottorivarret taittuvat runkoa vasten kasaan kuljetustilassa.


USA mallissa tulee mukana laadukas vedenpitävä muovinen suojasalkku, joskin ulkoisista avuistaan poiketen, sisusta on mielestäni laatuvaikutukseltaan huonompi ja varusteiden järjestys ja tilankäyttö on tehotonta. Laukku olisi toimivampi sisustaltaan, jos se olisi leikattu hieman avarammin.


Yhteenveto


Parrot Anafi USA on selvästi kehittynyt aikaisempiin "ammattimalleihin" verrattuna. Silti laitteesta huokuu jostain syystä lelumainen vaikutelma, joka saattaa johtua sen pienestä koosta, valmistusmateriaaleista ja pienistä lelumaisista potkureista.


Kantomatka on selvästi parantunut, mutta jää silti merkittävästi kilpailijoistaan ja kunhan pääsemme testaamaan laitetta kaupunkiolosuhteissa, saamme paremman käsityksen todellisesta kantomatkasta. Edelleen silti ihmettelen, miksi Parrot ei ole panostanut signalointitekniikkaan vaan käyttää edelleen mainostamassaan "ammattimallissa" WiFi pohjaista lähetystä?


Haluan painottaa, että toistaiseksi, mitään suuria johtopäätöksiä ei kannata tehdä, sillä olemme vasta päässeet testaamaan laitetta aivan liian vähän. Silti, kantomatka tuskin paranee. Kamerakuvan laatuun, zoomaukseen, lämpökameran ominaisuuksiin ja muihin asioihin en tässä toistaiseksi ole ottanut kantaa tarkoituksella, mutta testaamme luonnollisesti näitä heti maanantaina ilmojen salliessa.


Skydatan periaatteena on tarjota asiakkailleen asiakastarpeisiin perustuvia droneratkaisuja. Parrot Anafi USA tarjoaa varmasti tiettyihin tarpeisiin hyvin soveltuvan ratkaisun, erityisesti asiakkaille, jotka tarvitsevat IP-suojatun, pienikokoisen dronen, jossa on kohtuullinen RGB- ja lämpökamera ja tietoturvaa parantavia ominaisuuksia. Tämän sanottuani, en silti voi olla vertaamatta laitetta Autel EVO II Dual 640x512 FLIR malliin, joka tarjoaa huomattavasti paremmat kameraominaisuudet kummankin kameran osalta (8K RGB ja 640x512 radiometrinen lämpökamera), jopa 20+% pidemmän lentoajan ja rungoltaan merkittävästi laadukkaamman oloisen kokonaisuuden.


Ohessa muutama kuva testilennosta grafiikkana!


Skydata myy Parrot Anafi USA mallia hintaan 8.995€ alv.24%. Toimitussisältöön kuuluu:


1 x Anafi USA drone

3 x akku

1 x Skycontroller 3 radio-ohjain

1 x tablettipidike

1 x multiakkulaturi 75W USB C johdotuksilla ( 6 latausporttia)

2 x potkurisarja

4 x USB-A / USB-C kaapelit

1 x vedenpitävä muovinen suojasalkku


Laitetarjouksen erilaisista kokonaisuuksista koulutuksineen saatte ottamalla yhteyttä info@skydata.fi sähköpostiosoitteella!



16 katselukertaa

SKYDATA OY
Niittyrinne 2b

02270 ESPOO

FINLAND 

Tel. +358 40 5585 853

info  @ skydata.fi

Skydata on Suomen kokenein drone-ratkaisuihin ja teknologioihin keskittynyt yritys, jonka yli 10 vuoden toiminnan aikana on toimitettu Suomessa satoja laitteistoratkaisuja, koulutettu tuhansia pilotteja ja autettu yrityksiä hyödyntämään drone-teknologioita tehokkaasti ja turvallisesti. Tarjoamme kaiken tarvittaessa "avaimet käteen" -periaatteella, mukaan lukien kuvauskopterikoulutukset, teknisen tuen, vuokra- ja varalaitepalvelut, auditointi- ja kehityspalvelut sekä laite- ja vastuuvakuutukset.

Skydatan asiantuntijaverkosto koostuu reilusta 20 alan asiantuntijasta, jotka tarjoavat valtakunnallisesti myös teknistä ilmakuvausta Rovaniemeltä Hankoon ja Turusta Haminaan!

  • Facebook - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Instagram - White Circle