top of page
  • Writer's pictureSkydata

Parrot Anafi AI tulossa viimein tammikuussa?

Parrot julkaisi lähes vuosi sitten tiedon uudesta Anafi AI mallista, mutta toistaiseksi todellisesta julkistuksen ajankohdasta ei ole saatu tarkempia tietoja. Tänään Dronelife julkaisi aiheesta artikkelin ja osasi kertoa että uusi AI malli olisi tulossa viimein markkinoille tammikuussa 2022 - ainakin siis USA:ssa mutta saadaanko malli Eurooppaan samalla kertaa ei ole toistaiseksi tiedossa.


Historia lyhyesti


Ennen kuin kerrotaan tästä lisää on varmasti paikallaan kertoa aikaisempien Parrot Anafi mallien perusteet. Kuten moni alaa seuraava tietää, USA:ssa puolustusministeriö on julkistanut niin sanotun BLUE LIST listauksen, jossa mainitaan hyväksytyt ns. Made in USA dronelaitteet. Lista on nykyään versiossa kaksi ja Parrot on kuulunut siihen alusta alkaen ja kuuluu edelleen.


Anafin radio-signalointi on aikaisemmin perustunut puhtaasti WiFi yhteyteen, joka sanomattakin on selvää, ei vastaa millään tavalla muiden vastaavien laitevalmistajien tarjoamia kantomatkoja. Vaikka Parrot on Anafi sarjan osalta useasti ilmoittanut kilometrien kantomatkoja, aivan kuten nyt tälle uudella AI mallille (4km), käytännössä kantomatka on ollut hyvissäkin ideaali olosuhteissa alle kilometrin. Käytännön lentotehtäviä suorittaessa, ympäristön vaikutukset kantamaan ovat tulleet aika selväksi ja Skydatan kokemuksen mukaan puhutaan todellisuudessa 400-600m kantomatkoista.


Kun Parrot julkisti tässä välissä uuden US mallinsa, oletus oli että radio-signalointi olisi muutettu vastaamaan kilpailijoidensa tekniikkaa mutta toisin kävi. Parrot jatkoi edelleen WiFi linjalla, joka valitettavasti tarkoitti sitä, että kantomatka oli merkittävästi rajoittuneempi kuin kilpailijoidensa vastaavissa malleissa.


Parrot onkin viimeiset kaksi vuotta ollut jonkinlainen väliinputoaja, siitä huolimatta että esimerkiksi Anafi Thermal mallin lämpökamerasta on saatu kilpailijoitaan paremmat ominaisuudet irti erityisesti hyödyntämällä FLIR Boson kennon ominaisuuksia rakentamalla oikeasti hyvin toimiva aplikaatio, joka tukee myös radiometrisiä toimintoja. Siitä huolimatta, että Parrotin aplikaatio on aina ollut jonkinlainen sekamelska satoja erilaisia huonosti organisoituja ominaisuuksia, Parrot on onnistunut sisällyttämään aplikaatioon todella paljon ominaisuuksia ja erityisesti thermal puolen isotermisten säätöjen käytettävyys on ollut luokkansa parasta.


Entä mitä uutta AI malli tuo aikaisempaan?


AI mallin suurin muutos ja markkinoinnissakin paljon käytetty ominaisuus on 4G yhteys, joka on ensimmäinen laatuaan tämän kokoluokan dronessa. Muistettakoon kuitenkin, että dronen ja radio-ohjaimen perus signalointi perustuu edelleen WiFi yhteyteen ja tehtaan ilmoittamaan 4km kantamaan, joka edelleen tuntuu merkittävästi yliliioitellulta, niin WiFin teknisiä ominaisuuksia tutkittaessa, kuin monen vuoden WiFi signaloinnin käyttökokemuksella.


4G yhteyshän tarkoittaa sitä, että dronen ohjaus- ja esikatselusignaali käyttävät hyväkseen julkista 4G verkkoa, jonka kattavuus on käytännössä rajaton esimerkiksi Suomessa ja siirtokapasiteetti sellainen, että sen kautta tulisi saavuttaa lähes viiveetön esikatselukuvan siirto pilotille. Tästä huolimatta, Parrot ilmoittaa viiveen olevan kuitenkin 300ms luokkaa, mikä ei mielestämme ole mitenkään ihmeellistä, mutta tässä saattaa olla viittaus WiFi verkkoyhteyteen, eikä 4G käyttöön.


4G luonnollisesti mahdollistaa merkittävästi pidemmän, teoriassa lähes rajattoman kantomatkan, sillä ohjaussignaali hyödyntää 4G tukiasemia siirtyen tukiasemalta toiselle parhaan signaalin perässä.


Ohjaussignaloinnin lisäisi toinen merkittävä uusi ominaisuus on IP-X3 sääsuojaus joka mahdollistaa laitteella lentämisen sateella ja jopa 45km tuulissa.


Mihin AI malli on tarkoitettu?


Toistaiseksi kun laitetta ei ole saatu meille testeihin, emme ole luonnollisesti pystyneet tunnistamaan laitekokonaisuutta tarpeeksi jotta pystyisimme muodostamaan kuvan sen parhaista käyttötarkoituksista. Valmistajan mukaan, toisin kuin moni olisi odottanut, uusi AI malli ei olekaan vastine DJI:n Mavic 2 Enterprise Advanced tai Autel EVO II 640T Enterprise hybridikameroilla varustetuille malleille vaan valmistaja markkinoi sitä aktiivisesti kartoituskäyttöön.


Testaamatta emme halua mennä asioiden edelle, mutta tämä on hieman hämmentävää sillä:


  • AI mallin kameralaitteisto ei ole teknisiltä ominaisuuksiltaan kartoitustarkoituksiin tarkoitettujen kilpalijoidensa veroinen (ei ilmoitettua mekaanista suljinta, kennokoko pienempi jne)

  • Tehtaan ilmoittama lentoaika on 32 minuuttia joka käytännössä tulee varmasti olemaan lähempänä 25 minuuttia

  • Ortokuvauksen suorittaminen sateella ei tuota laadullisesti käyttökelpoisia kuvia


Mutta nämä kannattaa huomioida


  • Pix4D on osa Parrot konsernia, jonka takia Pix4D ohjelmasta on aikaisemminkin tullut erikoisversio Parrotin käyttäjille ja nyt ymmärtääksemme tämä sukulais-suhde mahdollistaa sen, että lennossa kerätty data voidaan lähettää 4G verkon kautta Pix4D Cloud palveluun käsiteltäväksi ilman että kuvia täytyy ladata muistikortilta tietokoneen kautta käsiteltäväksi

  • Parrot kertoo uuden AI tekniikan mahdollistavan merkittävästi parantuneet esteentunnistusominaisuudet, jolloin Ai mallin voi kuvitella hyvin soveltuvaksi erilaisiin tunneleiden ja piippujen tutkimiseen

Muutama asia tässä konseptissa häiritsee toistaiseksi


Uusien EU määräysten mukaisesti, Parrot markkinoi laitetta erityisesti BVLOS lentotoimintaan sen pitkän 4G kantaman ansiosta, mutta tämä tarkoittaa käytännössä laitteen lentoonlähtöpainon ja käyttöympäristön myötä sitä, että laite siirtyy suoraan Specific luokkaan, johon tarvitaan A2 lisäteoriakokeen lisäksi laite- ja lentäjäkohtainen lupahakemus suorittaa tehtäviä tietyillä kriteereillä. Hieman yleistäen, tämä tarkoittaa myös sitä, että laitteessa tulisi olla laskuvarjo, jotta riskipisteitä saataisiin laskettua, puhumattakaan että miten viranomaiset suhtautuvat käytännössä lähes rajattomaan kantomatkaan 4G verkon kautta, jossa todellinen lentoaika on suuntansa max 12.5 minuuttia, jolloin drone ei käytännössä pysty suorittamaan kuitenkaan 4G:n tarjoamien mahdollisuuksien rajoissa tehtäviä, josta 4G:stä olisi oikeasti hyötyä.


Kysymysmerkkejä on paljon ilmassa, mutta laitemalli on ilman muuta mielenkiintoinen uusi tuttavuus, jonka varmasti monipuolisia uusia ominaisuuksia ja todellisista sielunmaisemaa on vaikea näin teknisiä speksejä lukemalla tunnistaa tässä vaiheessa. Toivomme saavamme laitteen testiin jolloin pääsemme tutkimaan sen todellisia ominaisuuksia, ymmärtämään paremmin sen vahvuudet ja sen jälkeen toivottavasti suosittelemaan laitteita käyttötarkoituksiin, jotka sille soveltuvat.


Ohessa kaksi Parrot Anafi AI mallin valmistajan sivuilta saatavaa kattavampaa dokumenttia käyttöönne!


Haluamme painottaa


Skydata on merkkiriippumaton drone ratkaisutoimittaja ja tarjoamme asiakkaillemme yli 12 vuoden kokemuksemme perusteella, asiakastarpeisiin mielestämme parhaiten soveltuvia drone laitteita ja ratkaisuja.


Tämä yhteenveto edustaa Parrot Anafi AI mallin osalta vasta pientä pintaraapaisua laitteen ominaisuuksista, perustuen aikaisempaan kokemukseen Anafi laitemalleista sekä saamiimme valmistajan julkaisemiin tietoihin - yhteenveto on sellaisenaan täysin riittämätön laitetta suositellaksemme tai tuomitaksemme, joten toistaiseksi tässä artikkelissa olevat asiat ovat puhtaasti spekulointia.



anafi-ai-product-sheet
.pdf
Download PDF • 4.75MB

white-paper-anafi-ai-v1.6
.pdf
Download PDF • 9.14MB



73 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page